Conferentie Vereniging van Taalspecialisten vrijdag 28 juni 2024
Locatie Aristo meeting center Utrecht-Lunetten
Thema: Scholen helpen om hun onderwijskwaliteit in het lezen en schrijven van teksten te
verbeteren en leerlingen te motiveren tot lezen.
Hoe kunnen we elkaar, vanuit verschillende disciplines, bij deze opdracht
ondersteunen?
Voor het verslag van de conferentie klik hier
PROGRAMMA
09.30 uur | Inloop |
10.00 uur | Inleiding door Tjalling Brouwer, voorzitter Vereniging van Taalspecialisten Voor de presentatie klik hier Voor het gesprek Ipabo studenten met Sjoerd Kuyper klik hier |
10.15 uur | Naar een rijk leescurriculum op de pabo’s – Inouk Boerma Inouk Boerma werkt als Associate Lector Lezen bij Hogeschool IPABO. Een goede leesvaardigheid is essentieel in onze geletterde samenleving. Helaas laat onderzoek zien dat veel Nederlandse kinderen en jongeren moeite hebben met diep lezen en ook hebben ze weinig leesplezier. Een deel van deze jongeren wordt (gelukkig!) leerkracht en staat voor de taak om de nieuwe generatie te leren lezen en hiervoor te motiveren. Hoe doe je dat, zeker als je zelf misschien helemaal niet zo van lezen houdt? En hoe ga je hier als pabo mee om? Op Hogeschool IPABO in Amsterdam en Alkmaar wordt prioriteit gegeven aan het leesonderwijs: alle aankomende leerkrachten moeten in staat zijn om effectief en motiverend leesonderwijs te geven. Inouk deelt graag haar ervaringen en gaat ook graag in gesprek met ons als taalspecialisten over de vraag hoe een goed leescurriculum op de pabo eruit zou moeten zien. Voor de presentatie klik hier |
11.15 uur | Thee-koffiepauze |
11.30 uur | Leesbevordering: de aanpak van de Bibliotheek – Anouk Loer Anouk Loer is educatiespecialist en leesconsulent bij Bibliotheek Waterland in Purmerend. Bibliotheken hebben een belangrijke rol bij het bevorderen van leesplezier bij de jeugd van 0 t/m 18 jaar. Leesplezier is nodig om van leerlingen goede lezers te maken. Met landelijke aanpakken zoals BoekStart in de Kinderopvang, de Bibliotheek op school en de VoorleesExpress werkt de Bibliotheek samen met het onderwijs om proactief laaggeletterdheid en kansenongelijkheid te voorkomen of te verminderen. Daarnaast biedt Bibliotheek Waterland ook scholing aan leerkrachten zoals de training Open Boek voor het opleiden van leescoördinatoren en een training over Rijke Teksten. Anouk vertelt tijdens deze presentatie meer over het werk van Bibliotheek Waterland voor het onderwijs. Waar ziet zij successen en waar liggen kansen die nog benut kunnen worden? Voor de presentatie klik hier |
12.30 uur | LUNCH |
13.30 uur | Werksessie: Close reading jeugdliteratuur. Hoe pak je dat aan? – Yra van Dijk Yra van Dijk is modern letterkundige en hoogleraar bij de Universiteit van Leiden. Veel leerkrachten en schoolleiders zijn doordrongen van het belang van betekenisvol leesonderwijs, van leesplezier en ook van het nut van integratie bij lezen. Maar dat betekent niet dat iedereen ook meteen weet hoe dat aan te pakken. Vandaag gaan we aan de slag met close reading van jeugdliteratuur: hoe kies je de juiste boeken, hoe houd je de klas geboeid, maak je connecties met burgerschap, kennis van de wereld en met andere verhalen? Welke bronnen kunnen we daarvoor gebruiken? Een werksessie! Ter voorbereiding: Lees de lessenserie Yra van Dijk bij het boek De kleine kapitein van tevoren door. Je ontvangt deze uitwerking twee weken van tevoren, na inschrijving. Voor de presentatie klik hier |
14.15 uur | Tafelgesprekken: taalspecialisten gaan in drie rondes in gesprek met de gastsprekers én met elkaar. Hoe kunnen we vanuit de verschillende disciplines (opleiding/pabo, bibliotheken, wetenschap, onderwijsadvisering) elkaar versterken in onze gezamenlijke opdracht om scholen verder te helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in het lezen en schrijven van teksten? Wat moet er in de gereedschapskist van de taalspecialist zitten om scholen hierbij te ondersteunen? |
15.00 uur | Thee-koffiepauze |
15.15 uur | Ledenmoment Ruimte voor leden om successen, ontwikkelde materialen, etc. te delen Voor een beknopt verslag van de dag klik hier |
15. 45 uur | Rondvraag en sluiting |
16.00 uur | Informele voortzetting/ borrel |