Verslag conferentie 28 juni 2024

Conferentie Vereniging van Taalspecialisten      vrijdag 28 juni 2024

Locatie               Aristo meeting center Utrecht-Lunetten

Thema:               Scholen helpen om hun onderwijskwaliteit in het lezen en schrijven van teksten te
                            verbeteren
 en leerlingen te motiveren tot lezen.
                            Hoe kunnen we elkaar, vanuit verschillende disciplines, bij deze opdracht
                            ondersteunen?             
            
Voor het verslag van de conferentie klik hier


PROGRAMMA                                            

09.30 uurInloop

10.00 uurInleiding door Tjalling Brouwer, voorzitter Vereniging van Taalspecialisten

Voor de presentatie klik hier 
Voor het gesprek Ipabo studenten met Sjoerd Kuyper klik hier

10.15 uurNaar een rijk leescurriculum op de pabo’s – Inouk Boerma
Inouk Boerma werkt als Associate Lector Lezen bij Hogeschool IPABO.

Een goede leesvaardigheid is essentieel in onze geletterde samenleving. Helaas laat onderzoek zien dat veel Nederlandse kinderen en jongeren moeite hebben met diep lezen en ook hebben ze weinig leesplezier. Een deel van deze jongeren wordt (gelukkig!) leerkracht en staat voor de taak om de nieuwe generatie te leren lezen en hiervoor te motiveren. Hoe doe je dat, zeker als je zelf misschien helemaal niet zo van lezen houdt? En hoe ga je hier als pabo mee om?
Op Hogeschool IPABO in Amsterdam en Alkmaar wordt prioriteit gegeven aan het leesonderwijs: alle aankomende leerkrachten moeten in staat zijn om effectief en motiverend leesonderwijs te geven. Inouk deelt graag haar ervaringen en gaat ook graag in gesprek met ons als taalspecialisten over de vraag hoe een goed leescurriculum op de pabo eruit zou moeten zien.
Voor de presentatie klik hier 

11.15 uurThee-koffiepauze

11.30 uurLeesbevordering: de aanpak van de Bibliotheek – Anouk Loer  Anouk Loer is educatiespecialist en leesconsulent bij Bibliotheek Waterland in Purmerend. 

Bibliotheken hebben een belangrijke rol bij het bevorderen van leesplezier bij de jeugd van 0 t/m 18 jaar. Leesplezier is nodig om van leerlingen goede lezers te maken. Met landelijke aanpakken zoals BoekStart in de Kinderopvang, de Bibliotheek op school en de VoorleesExpress werkt de Bibliotheek samen met het onderwijs om proactief laaggeletterdheid en kansenongelijkheid te voorkomen of te verminderen. Daarnaast biedt Bibliotheek Waterland ook scholing aan leerkrachten zoals de training Open Boek voor het opleiden van leescoördinatoren en een training over Rijke Teksten.
Anouk vertelt tijdens deze presentatie meer over het werk van Bibliotheek Waterland voor het onderwijs. Waar ziet zij successen en waar liggen kansen die nog benut kunnen worden?

Voor de presentatie klik hier


12.30 uurLUNCH

13.30 uurWerksessie: Close reading jeugdliteratuur. Hoe pak je dat aan? – Yra van Dijk Yra van Dijk is modern letterkundige en hoogleraar bij de Universiteit van Leiden.

Veel leerkrachten en schoolleiders zijn doordrongen van het belang van betekenisvol  leesonderwijs, van leesplezier en ook van het nut van integratie bij lezen. Maar dat betekent niet dat iedereen ook meteen weet hoe dat aan te pakken. Vandaag gaan we aan de slag met  close reading van jeugdliteratuur: hoe kies je de juiste boeken, hoe houd je de klas geboeid, maak je connecties met burgerschap, kennis van de wereld en met andere verhalen? Welke bronnen kunnen we daarvoor gebruiken? Een werksessie!

Ter voorbereiding: Lees de lessenserie Yra van Dijk bij het boek De kleine kapitein van tevoren door. Je ontvangt deze uitwerking twee weken van tevoren, na inschrijving.

Voor de presentatie klik hier 


14.15 uurTafelgesprekken: taalspecialisten gaan in drie rondes in gesprek met de gastsprekers én met elkaar.

Hoe kunnen we vanuit de verschillende disciplines (opleiding/pabo, bibliotheken, wetenschap, onderwijsadvisering) elkaar versterken in onze gezamenlijke opdracht om scholen verder te helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in het lezen en schrijven van teksten?

Wat moet er in de gereedschapskist van de taalspecialist zitten om scholen hierbij te ondersteunen?


                           
15.00 uurThee-koffiepauze

15.15 uurLedenmoment

Ruimte voor leden om successen, ontwikkelde materialen, etc. te delen

Voor een beknopt verslag van de dag klik hier

15. 45 uurRondvraag en sluiting

16.00 uurInformele voortzetting/ borrel